این پست آموزشی مربوط میشه به ساختار و قوانین Miss و Evasion در دوتا

البته در اکثر مپ های وارکرفت این مطالب صدق میکنه ولی ما فقط در مورد دوتا صحبت میکنیم.

Miss:

Miss در لغت به معنی “از دست رفتن” یا “گم شدن” هست و تو وارکرفت به معنی برخورد نکردن اتک به دشمن هست. (البته به عنوان اصطلاحات دیگه ای هم استفاده میشه که در اینجا با اونها کاری نداریم)

وقتی یک اتک شما Miss میشه، یعنی اون اتک به طور کامل به دشمن برخورد نمیکنه و به دشمن آسیبی نمیرسه. این موضوع برای هر دو نوع هیروهای Range و Melee صدق میکنه

۱- Spell: یکی از دلایلی که ممکنه اتک شما Miss بشه برخی از جادوهای (Spell) دشمن است

Whirling Axes
 مقدار ۶۰% شانس Miss شدن اتک دشمن

Blinding Light
 مقدار ۸۰% شانس Miss شدن اتک دشمن

Crippling Fear
 مقدار ۴۰% شانس Miss شدن اتک دشمن

Drunken Haze
 مقدار ۴۵/۵۵/۶۵/۷۵% شانس Miss شدن اتک دشمن

Incapacitating Bite
 مقدار ۱۰/۱۵/۲۰/۲۵% شانس Miss شدن اتک دشمن

    Laser
 مقدار ۱۰۰% شانس Miss شدن اتک دشمن

Smoke Screen
 مقدار ۴۰/۵۰/۶۰/۷۰% شانس Miss شدن اتک دشمنانی که در داخل آن باشند

نکات:
- جادوهای گفته شده قابلیت Dispell شدن رو دارند – به غیر از Smoke Screen
Dispell به معنی خنثی کردن یا از بین بردن جادو هست

۲ – Uphill Miss: وقتی شما به یک هیروی دشمن (یا Tower دشمن) که در ارتقاع بالاتری (از سطح زمین) نسبت به شما قرار داره اتک بدید، در این صورت ۲۵% شانس وجود داره که اتک شما Miss بشه. این قضیه برای هر دو حالت هیروی Melee و Range صدق میکنه

۳ – Motion Buffer: هر هیرو یا Creeps دارای Motion Buffer هست. Motion Buffer مقدار کم رنجی هست که به هیروی شما اضافه میشه در بازه زمانی “شروع به دادن اتک” و “برخورد دمیج به دشمن”
(برای جادوها نیز “شروع به زدن جادو” و “رها کردن جادو”)

برای هیروهای Melee: وقتی در حال اتک به دشمن باشید و قبل از اینکه اتک شما به دشمن بخوره، دشمن از رنج Motion Buffer شما خارج بشه در این صورت اتک شما Miss میشه.

برای هیروهای Range: وقتی شما در حال اتک به دشمن باشید و دشمن از رنج Motion Buffer شما خارج بشه، هیروی شما اتک رو متوقف میکنه و به دشمن اتک نمیده (و دشمن رو تعقیب میکنه برای زدن اتک)

نکات:
- وقتی سرعت حرکت (MS) هیروی دشمن (که در حال فرار است) زیاد باشه در این صورت شانس او برای Miss شدن اتک شما توسط Motion Buffer بیشتر است

- وقتی شما در حال اتک دادن به دشمن باشید و دشمن Wind Walk کند (غیب بشود) فقط در صورتی اتک شما Miss میشود که دشمن مورد نظر از Motion Buffer هیروی شما بیرون برود و در صورتی که هیروی دشمن که Wind Walk کرده از Motion Buffer شما بیرون برود در این صورت اتک شما Miss میشود اما شما متوجه آن نمی شوید (اون نوشته ی قرمز رنگ Miss ظاهر نمیشه)

Evasion:

یکی دیگه از دلایل Miss شدن اتک، Evasion یا همون Evade هست. این قابلیت روی بعضی از جادوها (Spell) و بعضی از آیتمها وجود داره. این قابلیت به معنی “گریز از اتک دشمن” است که باعث میشه برخی از اتک های دشمن که به شما زده میشه، Miss بشه (بسته به مقدار شانس)

Drunken Brawler
 مقدار ۱۰/۱۵/۲۰/۲۵% شانس برای جاخالی دادن و Miss شدن اتکی که دشمن به شما میزند

(بهزاد: یکی از دوستان در این مورد پرسیده بود: یعنی هیرو جاخالی میده؟! باید بگم بله هیرو جاخالی میده. تو توضیحات این جادوها نوشته Dodge به معنی “گریز کردن” یا همون جاخالی.)

      Blur
 مقدار ۲۰/۲۵/۳۰/۳۵% شانس برای Miss شدن اتک دشمن که به هیروی شما میزند

Windrunner
 مقدار ۱۰۰% شانس برای Miss شدن اتک دشمن که به هیروی شما میزند

Talisman of Evasion
 مقدار ۲۵% شانس برای Miss شدن اتک دشمن که به هیروی شما میزند

The Butterfly
 مقدار ۳۰% شانس برای Miss شدن اتک دشمن که به هیروی شما میزند


 فرمول جمع شدن (Stack) دو یا چند آیتم و جادو:

Total Chance = 1 – (1 – Evasion Chance) x (1 – Miss Chance1) x (1- Miss Chance2)… x (1 – Uphill)

 نکته: دو یا چند آیتم یا جادویی که از نوع Evasion باشند با همدیگه Stack نمیشن و در واقع فقط یکی از آنها که دارای Chance بیشتری باشد، در فرمول بالا استفاده میشه. مثلا اگه یک آیتم  و جادوی  رو داشته باشید، در این صورت چون شانس  بیشتر است پس   در فرمول استفاده میشود اما آیتم  دیگر قابلیت های خودش مثل اضافه کردن Agility رو خواهد داشت.

مثال برای شانس کل Miss:
فرض کنید هیروی شما در داخل قرار دارد. و هیروی شما تحت تاثیر جادوهای  و  باشد. شما در حال اتک دادن به هیروی پاندا هستید. هیروی پاندا هم دارای جادوی  و آیتم های  و  هست. و همچنین شما در حالت Uphill نیز قرار دارید.

خوب برای اینکه بتونیم شانس کل Miss شدن اتک شما رو حساب کنیم از فرمول گفته شده استفاده میکنیم. اول از همه باید مشخص کنیم که کدوم یک از Evasion ها (یعنی  و  و ) تاثیرگذار هست. آیتم  دارای بیشترین Chance هست پس در فرمول گفته شده از این آیتم استفاده میکنیم.

 = ۷۰% chance
 = ۷۵% chance
 = ۶۰% chance
 = ۳۰% chance

Uphill = 25% chance

Total Chance to Miss = 1 – (1-30%) x (1-70%) x (۱-۷۵%) x (1-60%) – (1-25%)
Total Chance to Miss = 1 – 1.575% =  ۹۸٫۴۲۵%


  Moneky King Bar

همونطور که میدونید این آیتم قابلیتی به اسم True Strike داره که وقتی اون رو فعال کنید، اتک های هیروی شما Miss نخواهند شد. اما دو تا نکته در این مورد هست که لازمه بدونید:

۱ – وقتی این آیتم رو دارید و در حالت Uphill باشید بازم هم ممکنه که اتک های شما Miss شوند
۲ - با داشتن این آیتم اگر دشمن از رنج Motion Buffer شما بیرون برود، بازم هم امکان Miss شدن اتک شما وجود دارد